POVIJESNE SNIMKE: Kina prva sletjela na tamnu stranu Mjeseca!

Kineske vlasti objavile su kako su uspješno spustile svemirsku letjelicu Chang'e-4 na udaljeniju stranu Mjeseca, koja se često popularno naziva tamnom stranom, što je prvi takav pothvat u cijeloj povijesti čovječanstva, javlja BBC.

Bespilotna sonda, nazvana po kineskoj božici Mjeseca, ušla je u nedjelju rano ujutro u planiranu orbitu kako bi se omogućilo slijetanje, a zatim je tijekom ove noći, u 3:26 sati ujutro (02:26 GMT), sletjela u bazen naziva Južni pol – Aitken, nazvan 1970. po američkom astronautu Robertu Grantu Aitkenu. Na sebi ima instrumente s kojima će znanstvenici moći proučavati i provoditi geološke te biološke eksperimente. Osim mjernih uređaja, ima i panoramsku kameru.

Prve fotografije u povijesti čovječanstva

Sonda Chang'e-4 poslala je i prve fotografije s, do sada neviđene, površine tamne strane Mjeseca. Nije imala direktan kontakt sa Zemljom te je snimke prvo proslijedila satelitu, a onda našem planetu.

Strana Mjeseca koju ne vidimo sa Zemlje prvi put je slikana ruskom letjelicom Luna 3, 1959. godine, a prvi ljudi koji su je vidjeli uživo bili su članovi posade misije Apollo 8, 1968. godine. No, sve fotografije takozvane tamne strane Mjeseca do sada su bile iz slikane iz orbite. Ovo je prvi puta da se to područje našeg prirodnog satelita fotografiralo s njegove površine.

Komunikacija sa Zemljom najveći problem

Naime, komunikacija sa Zemljom predstavljala je određeni izazov. S te strane Mjeseca, koja nikada nije okrenuta prema nama, teško je poslati izravan signal tako da su se znanstvenici odlučili za posredniji pristup. Informacije se prvo šalju satelitu, a zatim ih on prosljeđuje Zemlji.

Kina je stoga u svibnju lansirala satelit Queqiao čija je zadaća prenositi informacije sa sonde prema nama.

Uzgajanje povrća na Mjesecu

Sonda će provoditi jedan zanimljiv eksperiment. Sa sobom nosi sjemenje te će raditi pokuse s uzgojem povrća u zatvorenim uvjetima na površini Mjeseca. Opremljena je panoramskom kamerom i mjernim uređajima.

Zašto Mjesec ima svoju tamnu stranu?

Strana našeg prirodnog satelita koja nikada nije okrenuta prema nama, ima zanimljiv naziv – tamna strana Mjeseca. No, Mjesec s te strane nije neosvijetljen i u tome smislu ne postoji uistinu njegova tamna strana tj. strana na kojoj je uvijek noć.

Prozvali smo je tako jer nikada nije okrenuta prema nama. No, zašto je tome tako? Zašto je Mjesec prema Zemlji uvijek okrenut istom stranom?

Takva situacija nije neuobičajena. Naprotiv, ona je vrlo česta u Sunčevom sustavu i u svemiru, a posljedica je plimne sprege ili sinkronizacije, odnosno utjecaja gravitacije planeta na prirodne satelite.

Kada je Mjesec tek nastao, bio je mnogo bliže Zemlji nego danas i brže se rotirao oko nje. Kao što Mjesec danas uzrokuje plime i oseke tj. ispupčenja u morima, tako je Zemlja kroz svoju dugu povijest gravitacijom uzrokovala deformacije na Mjesecu u obliku ispupčenja.

Onaj njegov dio koji je bio okrenut prema njoj se ispupčavao s određenim kašnjenjem. Kako se Mjesec okretao oko svoje osi, Zemlja je svojom gravitacijom snažnije privlačila upravo taj ispupčeni dio i time kočila rotaciju Mjeseca oko svoje osi te sve više činila da Mjesec jednom te istom stranom gleda prema Zemlji.

I prije su svemirske letjelice vidjele "tamnu" stranu, ali nikad se na nju nije sletjelo.

Slijetanje sonde Chang'e-4 označava "novo poglavlje u ljudskom istraživanju Mjeseca", objavila je televizija.

Sonda je sletjela na ranije utvrđeno mjesto nakon što je polovicom prosinca ušla u Mjesečevu orbitu.

Zadaće sonde Chang'e-4 uključuje geološka i biološka istraživanja.

Sve dosadašnje misije istraživale su stranu Mjeseca okrenutu prema Zemlji.

Krateri na tamnoj strani

Tamna strana Mjeseca ima više kratera raznih veličina, ali ima manje “mora“ tj. golemih tamnih područja.

Sonda Chang'e-4 proučavat će krater Von Karman koji se nalazi unutar bazena Južni pol – Aitken (SPA) za koji se smatra da je nastao prilikom snažnog udara nekog drugog nebeskog tijela u površinu Mjeseca.

>> MRAČNA STRANA MJESECA: Misteriozne vanzemaljske strukture i anomalije!?

>> Dokumentarni film: Mračna strana Mjeseca

>> Mjesec - Tajna zona

>> Zašto Mjesec ima ionosferu a nema atmosferu?

>> Svemirske anomalije (3) > Mjesec

>> Mjesečev val dokazuje da je Mjesec zapravo hologram

>> David Icke – Umjetno podrijetlo Mjeseca

>> Kontroverzna analiza fotografija s Mjeseca > Što Vi mislite?

Tags:     Mjesec      tamna strana      Kina      Chang'e-4      slijetanje      misija      svemir      istraživanje      komunikacija      uzgoj      povrće      čovječanstvo      život      povijest      4Dportal

POVIJESNE SNIMKE: Kina prva sletjela na tamnu stranu Mjeseca!

Svemirski turisti: Slavni milijarderi idu na hit odredište

Osim japanskog modnog tajkuna, svoju kartu za letove u svemir rezervirale su već mnoge zvijezde među kojima je glumac Tom Hanks, pjevačica Rihanna i mag Silicijske doline Peter Thiel.

Najveća pomrčina Mjeseca u 21. stoljeću stiže VEČERAS, a trajat će 103 minute!

VEČERAS će u svim krajevima Hrvatske biti vidljiva najduža pomrčina Mjeseca u ovome stoljeću.

IMPRESIVNO! Pogledajte svemirsku šetnju u 360 stupnjeva

Ako ste se ikada zapitali zašto nitko do sada još nije snimio virtualnu šetnju svemira u 360 stupnjeva pa da ga možemo vidjeti kako stvarno izgleda, evo vam prilika za...

Pogledajte kako izgleda DeepFake tehnologija videomontaže

Da su sumnje u kemijski napad u Doumi sve snažnije nakon ulaska zapadnih novinara u grad, vidi se već po naslovima i javljanjima s terena.

Godinu dana je proveo u svemiru, a usporedba s bratovim DNK-om iznenadila je sve

Jednojajčani blizanci Mark i Scott Kelly su kapetani u američkoj mornarici. Osim toga, letjeli su u Discoveryju i Endeavouru kao astronauti te su neko vrijeme boravili na Međunarodnoj...

GENIJALNO ILI PREJEZIVO? Psiholozi stvorili stroj koji vam može zaviriti u um nevjerojatnom preciznošću

Psiholozi su stvorili jezivi stroj koji vam može zaviriti u um s nevjerojatnom preciznošću, piše Daily Mail. Njegova umjetna inteligencija proučava električne signale u mozgu kako bi rekreirala...

Učenici iz Hrvatske uživo postavljali pitanja astronautima na ISS-u

Nakon nekoliko informacija o samoj postaji i predstavljanja škole, u razgovor s učenicima uključio se i astronaut Scott Tingle kojeg su školarci ispitivali o životu na postaji.

Evo zašto neki ljudi misle da je Zemlja ravna

Britanski astrofizičar Stuart Clark, autor knjige “Unknown Universe“ objasnio je za Business Insider zašto neki ljudi još uvijek vjeruju da je Zemlja ravna. Evo što je...

Znanstvenici buše Zemljinu jezgru

Znanstvenici planiraju probušiti svoj put sve do Zemljine jezgre u potrazi za prvim takvim uzorcima ikada. Unatoč tome što je ovakva ekspedicija ambicija znanosti već stoljećima slijedi tek prvi pokušaj...

NAJGENIJALNIJA STVAR IKAD: Ako vam je puknuo ekran na mobitelu, samo pritisnete prstom i opet je kao nov

Školarac je slučajno otkrio materijal koji sam sebe popravlja na sobnoj temperaturi.

AMERIČKI ZNANSTVENIK TVRDI: Putovanje kroz vrijeme je moguće! Ali ovisi o jednoj misterioznoj čestici

Iako motivi znanstvene fantastike sve brže postaju stvarnost, od čovjekolikih robota do samovozećih automobila, jedan je koncept do sada cijelo vrijeme ostajao izvan našeg dohvata – putovanje kroz vrijeme.

Transhumanizam - Saudijska Arabija prva odobrila državljanstvo robotu

Saudijska Arabija je u srijedu postala prva zemlja koja je dodijelila državljanstvo jednom robotu, i to ženskog spola.

Komentari(1) Klikova:20662

Kinezi poslali foton u svemir pomoću kvantne teleportacije!

Prošlog mjeseca kineski istraživači pokazali su da je kvantna komunikacija između Zemlje i svemira moguća, a sada su koristili tehnologiju za slanje fotona u svemir pomoću kvantne teleportacije.

Evo kako sami možete napraviti uređaj za dobivanje besplatne električne energije